Tứ diệu đế là gì?
Last updated
Was this helpful?
Last updated
Was this helpful?
Trong , Tứ Diệu Đế (hay Tứ Thánh Đế) là "những sự thật của ", là những sự thật hay những cái có thật cho "những người xứng đáng về mặt tâm linh". Các sự thật bao gồm:
(dukkha sự không thỏa mãn, sự đau đớn) là một tính chất bẩm sinh khi tồn tại trong các cảnh ;
tập đế (samudaya: nguồn gốc, sự sanh khởi hay là "nguyên nhân"): dukkha khởi cùng với (ái). Trong khi taṇhā được dịch một cách truyền thống trong các ngôn ngữ phương tây là 'nguyên nhân' của khổ (dukkha), taṇhā còn có thể được xem là yếu tố buộc chúng ta vào khổ, hoặc là một phản ứng với khổ, cố gắng để thoát khỏi nó;
diệt đế (nirodha: sự đoạn diệt, sự chấm dứt, sự giam cầm): khổ có thể được chấm dứt hoặc được ngăn chặn bằng sự từ bỏ hoặc cắt đứt quan hệ với ái (taṇhā); sự từ bỏ ái sẽ giải thoát khỏi sự trói buộc của khổ;
đạo đế (magga: ) là con đường dẫn đến sự từ bỏ, sự đoạn diệt ái (tanha) và khổ (dukkha).
Tứ diệu đế được biết đến nhiều nhất qua sự giải thích của chúng trong bài kinh Chuyển pháp luân () mà nó bao gồm hai bộ về tứ diệu đế, trong khi một vài bộ khác có thể được tìm thấy ở , một bộ sưu tập các bản miêu tả trong truyền thống Phật giáo . Bộ đầy đủ, là bộ được sử dụng nhiều nhất trong các bản giải thích hiện đại, bao gồm nhiều lỗi ngữ pháp, dẫn đến nhiều nguồn khác cho bộ này và có vài vấn đề liên quan đến việc phiên dịch trong cộng đồng Phật giáo cổ đại. Tuy nhiên, những điều trên đã được xem như là đúng bởi truyền thống tiếng Pali, mà nó đã không sửa lại những lỗi trên.
Dựa theo truyền thống Phật giáo, Kinh Chuyển pháp luân, "Thiết lập chuyển động cho bánh xe của chánh Pháp", chứa đựng các phương pháp giảng dạy đầu tiên mà đã đưa ra sau khi đạt đến , và giải thoát khỏi sự tái sinh. Theo L. S. Cousins, rất nhiều học giả xem rằng "bài kinh này đã được xác định như là bài giảng đầu tiên của Đức Phật chỉ ở thời gian sau này," và theo giáo sư về tôn giáo Carol S. Anderson thì bốn sự thật có lẽ lúc ban đầu không phải là một phần của bài kinh này, nhưng chúng đã được thêm vào sau đó thông qua một vài phiên bản chỉnh sửa. Trong bài kinh này, tứ diệu đế được trình bày như sau ("tỳ-kheo" thường được dịch là "tu sĩ Phật giáo"):
Đây là Thánh đế về Khổ, này các Tỳ-kheo. Sanh là khổ, già là khổ, bệnh là khổ, chết là khổ, sầu, bi, khổ, ưu, não là khổ, oán gặp nhau là khổ, ái biệt ly là khổ, cầu không được là khổ. Tóm lại, là khổ.
Đây là Thánh đế về Khổ tập, này các Tỷ-kheo, chính là này đưa đến , câu hữu với hỷ và tham, tìm cầu hỷ lạc chỗ này chỗ kia. Tức là dục ái, hữu ái, phi hữu ái.
Đây là Thánh đế về Khổ diệt, này các Tỷ-kheo, chính là ly tham, đoạn diệt, không có dư tàn khát ái ấy, sự quăng bỏ, từ bỏ, giải thoát, không có chấp trước.
Đây là Thánh đế về Con Đường đưa đến Khổ diệt, này các Tỷ-kheo, chính là , tức là chánh tri kiến, chánh tư duy, chánh ngữ, chánh nghiệp, chánh mạng, chánh tinh tấn, chánh niệm, chánh định.
Cũng theo bài kinh này, với sự thấu hiểu hoàn toàn về bốn sự thật này thì việc giải thoát khỏi (saṃsāra) đã được Đức Phật đạt được:
Tri kiến khởi lên nơi Ta: "Bất động là tâm giải thoát của Ta. Đây là đời sống cuối cùng, nay không còn tái sanh nữa"..
Việc thấu hiểu bốn sự thật đối với những người nghe pháp của Đức Phật sẽ dẫn đến sự mở ra Con mắt chánh pháp (Dhamma Eye: pháp nhãn), đó là, sự đạt được :
"Phàm vật gì được tập khởi, tất cả pháp ấy cũng bị đoạn diệt"
idam dukkham, "đây là khổ"
ayam dukkha-samudayo, "đây là sự tập khởi của khổ"
ayam dukkha-nirodha, "đây là sự đoạn diệt của khổ"
ayam dukkha-nirodha-gamini patipada, "đây là con đường đưa đến sự đoạn diệt của khổ." Các thuật ngữ chính trong phiên bản dài hơn của câu này là dukkha-nirodha-gamini Patipada, có thể được dịch như sau:
Walsh, Maurice (1995), The Long Discourses of the Buddha. A Translation of the Dīgha Nikāya, Wisdom Publications
Ajahn Sumedho (2002), The Four Noble Truths, Amaravati Publications
Ajahn Sucitto (2010), Turning the Wheel of Truth: Commentary on the Buddha's First Teaching, Shambhala
Batchelor, Stephen (2012), “A Secular Buddhism”, Journal of Global Buddhism, 13: 87–107
Bhikkhu Bodhi (1995a), “Preface”, The Middle Length Discourses of the Buddha. A New Translation of the Majjhima Nikaya, Wisdom Publications
Bhikkhu Bodhi (2011), The Noble Eightfold Path: Way to the End of Suffering , Independent Publishers Group
Brazier, David (2001), The Feeling Buddha, Robinson Publishing
Chogyam Trungpa (2009), Leif, Judy (biên tập), The Truth of Suffering and the Path of Liberation, Shambhala
Dalai Lama (1992), The Meaning of Life: Buddhist Perspectives on Cause and Effect, Translated and edited by Jeffrey Hopkins, Wisdom
Dalai Lama (1998), The Four Noble Truths, Thorsons
Epstein, Mark (2004), Thoughts Without A Thinker: Psychotherapy from a Buddhist Perspective , Basic Books
Geshe Tashi Tsering (2005), The Four Noble Truths: The Foundation of Buddhist Thought, Volume I , Wisdom
Geshe Tashi Tsering (2006), Buddhist Psychology: The Foundation of Buddhist Thought, Volume III , Perseus Books Group
Goenka, S.N. (2000), The Discourse Summaries, Pariyatti
Goldstein, Joseph (2002), One Dharma: The Emerging Western Buddhism, HarperCollins
Goldstein, Joseph (2013), Mindfulness: A Practical Guide to Awakening , Sounds True
Khunu Rinpoche (2012), Vast as the Heavens, Deep as the Sea: Verses in Praise of Bodhicitta, Translated by Thubten Thardo (Gareth Sparham) , Wisdom
Khantipalo, Bhikkhu Phra (2003), Calm and Insight: A Buddhist Manual for Meditators, Routledge
Lama Surya Das (1997), Awakening the Buddha Within , Broadway Books
Mingyur Rinpoche (2007), The Joy of Living: Unlocking the Secret and Science of Happiness , Harmony
Pema Chodron (2010), Comfortable with Uncertainty: 108 Teachings on Cultivating Fearlessness and Compassion, Shambhala
Rahula, Walpola (2007), What the Buddha Taught, Grove Press
Rahula, Walpola (2007a), What the Buddha Taught
Ringu Tulku (2005), Daring Steps Toward Fearlessness: The Three Vehicles of Tibetan Buddhism, Snow Lion
Thich Nhat Hanh (1991), Old Path White Clouds, Parallax Press
Thich Nhat Hanh (1999), The Heart of the Buddha's Teaching, Three River Press
Traleg Kyabgon (2001), The Essence of Buddhism, Shambhala
Anderson, Carol (1999), Pain and Its Ending: The Four Noble Truths in the Theravada Buddhist Canon, Routledge
Anderson, Carol (2001), Pain and Its Ending: The Four Noble Truths in the Theravada Buddhist Canon, Motilall Banarsidas
Anderson, Carol (2013), Pain and Its Ending: The Four Noble Truths in the Theravada Buddhist Canon, Routledge
Barber, Anthony W. (2008), Buddhism in the Krishna River Valley
Bhikkhu Bodhi (2016), “The Transformations of Mindfulness”, trong Purser, Ronald E.; Forbes, David; Burke, Adam (biên tập), Handbook of Mindfulness: Culture, Context, and Social Engagement, Springer
Bronkhorst, Johannes (1993), The Two Traditions of Meditation in Ancient India, Motilal Banarsidass Publ.
Buswell, Robert E. Jr.; Gimello, Robert M. biên tập (1994), Paths to Liberation. The Marga and its Transformations in Buddhist Thought, Delhi: Motilal Banarsidass Publishers
Buswell, Robert E. Jr.; Lopez, Donald Jr. (2003), The Princeton Dictionary of Buddhism, Princeton University Press
Buswell; Lopez (2014), Princeton Dictionary of Buddhism, Princeton University Press
Carter, John Ross (1987), “Four Noble Truths”, trong Jones, Lindsay (biên tập), MacMillan Encyclopedia of Religions, MacMillan
Chitkara, M. G. (1998), Buddhism, Reincarnation, and Dalai Lamas of Tibet, APH Publishing
Choong, Mun-keat (2000), The Fundamental Teachings of Early Buddhism: A Comparative Study Based on the Sutranga Portion of the Pali Samyutta-Nikaya and the Chinese Samyuktagama, Otto Harrassowitz Verlag
Cohen, Robert S. (2006), Beyond Enlightenment: Buddhism, Religion, Modernity, Routledge
Coleman, James William (2002), The New Buddhism. The Western Transformation of an Ancient Tradition, Oxford University Press
Crosby, Kate (2013), Theravada Buddhism: Continuity, Diversity, and Identity, John Wiley & Sons
Egge, James (2013), Religious Giving and the Invention of Karma in Theravada Buddhism, Routledge
Emmanuel, Steven M. (2015), A Companion to Buddhist Philosophy, John Wiley & Sons
Flanagan, Owen (2014), Science for Monks: Buddhism and Science: A BIT of The Really Hard Problem, MIT Press
Fronsdal, Gil (2001), The Issue at Hand , self-published
Geisler, Norman; Amano, J. Yutaka (2004), The Reincarnation Sensation, Wipf and Stock Publishers
Gethin, Rupert (1998), Foundations of Buddhism, Oxford University Press
Gethin, R.M. (2003), The Buddhist Path to Awakening, OneWorld Publications
Gombrich, Richard; Obeyesekere, Ganan (1988), Buddhism Transformed: Religious Change in Sri Lanka, Motilall Banarsidass
Gombrich, Richard (2009), What the Buddha Thought, Equinox
Harris, Elizabeth (2006), Theravada Buddhism and the British Encounter: Religious, Missionary and Colonial Experience in Nineteenth Century Sri Lanka, Routledge
Harvey, Graham (2016), Religions in Focus: New Approaches to Tradition and Contemporary Practices, Routledge
Harvey, Peter (2013), An Introduction to Buddhism, Cambridge University Press
Hayes, Richard P. (2013), “The Internet as Window onto American Buddhism”, trong Queen, Christopher; Williams, Duncan Ryuken (biên tập), American Buddhism: Methods and Findings in Recent Scholarship, Routledge
Hick, John (1994), Death and Eternal Life, Westminster John Knox Press
Jayatilleke, K.N. (2009), Facets of Buddhist Thought: Collected Essays, Buddhist Publication Society
Kalupahana, David J. (1992), A history of Buddhist philosophy, Delhi: Motilal Banarsidass Publishers Private Limited
Karunyakara, Lella (2002), Modernisation of Buddhism: Contributions of Ambedkar and Dalai Lama XIV, Gyan Books
Keown, Damien (2000), Buddhism: A Very Short Introduction , Oxford University Press
Kingsland, James (2016), Siddhartha's Brain: Unlocking the Ancient Science of Enlightenment, HarperCollins
Konik, Adrian (2009), Buddhism and Transgression: The Appropriation of Buddhism in the Contemporary West, BRIIL
Lamb, Christopher (2001), “Cosmology, myth and symbolism”, trong Harvey, Peter (biên tập), Buddhism, Bloomsbury Publishing
Leifer, Ron (1997), The Happiness Project, Snow Lion
Lopez, Donald S. (2001), The Story of Buddhism, HarperCollins
Lopez, Donald, jr. (2009), Buddhism and Science: A Guide for the Perplexed, University of Chicago Press
Makransky, John J. (1997), Buddhahood Embodied: Sources of Controversy in India and Tibet, SUNY
McDermott, James Paul (1975), “The Kathāvatthu Kamma Debates”, Journal of the American Oriental Society, 95 (3)
Moffitt, Philip (2008), Dancing with Life: Buddhist Insights for Finding Meaning and Joy in the Face of Suffering , Rodale
Nyanatiloka (1980), Buddhist Dictionary, Buddhist Publication Society
Potter, Karl (2004), The Encyclopedia of Indian Philosophies, Vol. IX: Buddhist philosophy from 350 to 600 AD
Prothero, Stephen R. (1996), The White Buddhist: the Asian odyssey of Henry Steel Olcott, Indiana University Press
Samuel, Geoffrey (2008), The Origins of Yoga and Tantra: Indic Religions to the Thirteenth Century, Cambridge University Press
Schmithausen, Lambert (1981), On some Aspects of Descriptions or Theories of 'Liberating Insight' and 'Enlightenment' in Early Buddhism". In: Studien zum Jainismus und Buddhismus (Gedenkschrift für Ludwig Alsdorf), hrsg. von Klaus Bruhn und Albrecht Wezler, Wiesbaden
Schmithausen, Lambert (1986), “Critical response”, trong Neufeldt, Ronald W. (biên tập), Karma and rebirth: Post-Classical Developments, State University of New York
Smith, Huston; Novak, Philip (2009), Buddhism: A Concise Introduction , HarperOne
Snelling, John (1987), The Buddhist handbook. A Complete Guide to Buddhist Teaching and Practice, London: Century Paperbacks
Spiro, Melford E. (1982), Buddhism and Society: A Great Tradition and Its Burmese Vicissitudes, University of California Press
Taylor, Philip (2007), Modernity and Re-enchantment: Religion in Post-revolutionary Vietnam, Institute of Southeast Asian Studies
Vetter, Tilmann (1988), The Ideas and Meditative Practices of Early Buddhism, BRILL
Warder, A.K. (1999), Indian Buddhism, Delhi
Watson, Burton (1993), The Lotus Sutra, Columbia University Press
Williams, Paul (1989), Mahayana Buddhism
Williams, Paul (2008), Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge
Williams, Paul; Tribe, Anthony; Wynne, Alexander (2002), Buddhist Thought , Taylor & Francis
Vetter, Tilmann (1988), The Ideas and Meditative Practices of Early Buddhism, Brill
Anderson, Carol (1999), Pain and Its Ending: The Four Noble Truths in the Theravada Buddhist Canon, Routledge
Geshe Tashi Tsering (2005), The Four Noble Truths: The Foundation of Buddhist Thought, Volume I, Wisdom, Kindle Edition
Ringu Tulku (2005), Daring Steps Toward Fearlessness: The Three Vehicles of Tibetan Buddhism, Snow Lion. (Part 1 of 3 is a commentary on the four truths)
Brazier, David (2001), The Feeling Buddha, Robinson Publishing
Moffitt, Phillip (2008), Dancing with Life: Buddhist Insights for Finding Meaning and Joy in the Face of Suffering, Rodale, Kindle Edition. (An explanation of how to apply the Four Noble Truths to daily life)
Theo K.R. Norman, bộ cơ bản được trình bày như sau:
Gamini: dẫn tới, làm đến
Patipada: con đường, lối đi, hướng đi; là một phương tiện để đạt đến một mục tiêu hoặc một đích đến.
Theo , tạng kinh tiếng Pali chứa nhiều dạng rút gọn của tứ diệu đế. "Bộ ghi nhớ" là bộ được "dùng để nhắc nhở người nghe về dạng đầy đủ của tứ diệu đế." Dạng sớm nhất của bộ ghi nhớ là "dukkham samudayo nirodho magga", mà không đề cập đến các thuật ngữ sacca hay arya vì chúng được thêm vào trong công thức về sau. Bốn thuật ngữ ghi nhớ có thể được hiểu như sau:
Dukkha - "không thỏa mãn", "bản chất không thỏa mãn và sự không an toàn của tất cả các pháp hữu vi"; "đau đớn". Dukkha thường hay được dịch là "đau đớn" (suffering). Theo Khantipalo, đây là một bản dịch chưa chính xác, bởi vì nó chỉ cho bản chất không thỏa mãn tột cùng của những trạng thái và thứ tạm thời, bao gồm những trải nghiệm mang tính hài lòng nhưng tạm thời. Theo Emmanuel, Dukkha là đối lập với sukha, "hài lòng", và nó nên được dịch như là "khổ".
Samudaya - "nguồn gốc", "nguồn", "sự sinh khởi", "đưa đến sự tồn tại"; "tổng các yếu tố hay phần tử của một cá thể hoặc sự tồn tại", "nhóm", "đi cùng với nhau", "sự kết hợp", "sản sinh ra nguyên nhân", "sự sinh khởi". Nó bao gồm:
sam - "với, cùng với";
udaya - "sự sinh khởi," "sự gia tăng"; "sự vươn lên, sự đến trước"; "sự nâng cao, sự đề cao, sự gia tăng; sự phát triển"; "kết quả, hậu quả";
Nirodha - sự đoạn diệt; sự giải phóng; để hạn chế; "sự ngăn chặn, sự đàn áp, sự xây tường, sự kiểm soát"
Marga - "con đường".
^ For example:
Ven. Dr. Rewata Dhamma: The Four Noble Truths [...] are: 1. The Noble Truth of Suffering (dukkha); 2. The Noble Truth of the origin of suffering (samudaya); 3. The Noble Truth of the cessation of suffering (nirodha); 4. The Noble Truth of the path leading to the cessation of suffering (marga).
Bhikkhu Bodhi: "The Four Noble Truths are as follows: 1. The truth of Dukkha; 2. The truth of the origin of Dukkha; 3. The truth of the cessation of Dukkha; 4. The truth of the path, the way to liberation from Dukkha".
Geshe Tashi Tsering: "The four noble truths are: 1. The noble truth of suffering; 2. The noble truth of the origin of suffering; 3. The noble truth of the cessation of suffering and the origin of suffering; 4. The noble truth of the path that leads to the cessation of suffering and the origin of suffering."
Joseph Goldstein: "The four noble truths are the truth of suffering, its cause, its end, and the path to that end.
Professor of religion, Kalamazoo College; Co-Editor of the Journal of Buddhist–Christian Studies.
, tr. 41.
, tr. 48–62.
, tr. 295–297. Quote: "This, bhikkhus, is the noble truth that is suffering. Birth is suffering; old age is suffering; illness is suffering; death is suffering; sorrow and grief, physical and mental suffering, and disturbance are suffering. [...] In short, all life is suffering, according to the Buddha’s first sermon."
, tr. 50–52.
, tr. 295–297. Quote: "The second truth is samudaya (arising or origin). To end suffering, the four noble truths tell us, one needs to know how and why suffering arises. The second noble truth explains that suffering arises because of craving, desire, and attachment."
, tr. 53–55.
^ .
^ , tr. 95–97.
, tr. "nirodha".
, tr. 96.
, tr. 295–297, Quote: "The third truth follows from the second: If the cause of suffering is desire and attachment to various things, then the way to end suffering is to eliminate craving, desire, and attachment. The third truth is called nirodha, which means “ending” or “cessation.” To stop suffering, one must stop desiring."
, tr. 56–58.
, tr. 295–297, Quote: "This, bhikkhus, is the noble truth that is the way leading to the ending of suffering. This is the eightfold path of the noble ones: right view, right intention, right speech, right action, right livelihood, right effort, right mindfulness, and right concentration.[..] The Buddha taught the fourth truth, maarga (Pali, magga), the path that has eight parts, as the means to end suffering."
, tr. 58–60.
^ , tr. 219, 222.
, tr. 295.
.
.
, tr. 55.
, loc. 246–250.
, tr. 24.
^ , tr. 220.
, tr. 38.
, tr. 68.
, tr. 213.
, tr. 219.
, tr. 65.
^ , tr. 30.
, tr. 46.
DDSA: The practical Sanskrit-English dictionary, at Wisdom Library
Dictionary of Spoken Sanskrit,
DDSA: The practical Sanskrit-English dictionary, at Wisdom Library
Nguồn in[ | ]
Sutta Pitaka[ | ]
Bhikkhu Bodhi (2000), The Connected Discourses of the Buddha: A New Translation of the Samyutta Nikaya, Boston: Wisdom Publications,
Bhikkhu Nanamoli (translator) (1995), The Middle Length Discourses of the Buddha: A New Translation of the Majjhima Nikaya, Boston: Wisdom Publications,
Bhikkhu Thanissaro (translator) (1997), , truy cập 12 Tháng mười một năm 2007 (See also )
Feer, Leon biên tập (1976), The Samyutta Nikaya, 5, London:
Buddhist teachers[ | ]
Dhamma, Ven. Dr. Rewata (1997), The First Discourse of the Buddha, Wisdom,
Duff, Tony (2008), , Padma Karpo Translation Committee, lưu trữ 23 Tháng Một năm 2008, truy cập 19 Tháng tám năm 2008
Huxter, Malcolm (2016), , Routledge,
Tsenshap Serkong Rinpoche (1996), Een Lamp voor het Pad naar Verlichting, Uitgeverij Maitreya,
Scholarly sources[ | ]
Analayo (2013), , Journal of the Oxford Centre for Buddhist Studies, 5: 9–41
Anderson, Carol (2003), “Four Noble Truths”, trong Buswell, Robert E. (biên tập), Encyclopedia of Buddhism, Macmillan Reference Books,
Anderson, Carol (2004). Robert E. Buswell (biên tập). Encyclopedia of Buddhism. MacMillan Reference, Thomson Gale. .
Bucknell, Rod (1984), , The Journal of the International Association of Buddhist Studies, 7 (2)
Cousins, L.S. (2001), (PDF), Journal of Buddhist Ethics, 8: 36–41
Davidson, Ronald M. (2003), Indian Esoteric Buddhism, Columbia University Press,
Eliot, Charles (2014), , Routledge,
Flanagan, Owen (2011), The Bodhisattva's Brain: Buddhism Naturalized, MIT Press,
Fowler, Merv (1999), Buddhism: Beliefs and Practices, Sussex Academic Press,
Fronsdal, Gil (1998), , trong Prebish, Charles S.; Tanaka, Kenneth K. (biên tập), The Faces of Buddhism in America, University of California Press
Gombrich, Richard F. (1997), How Buddhism Began: The Conditioned Genesis of the Early Teachings, Routledge,
Gowans, Christopher (2004), Philosophy of the Buddha: An Introduction, Routledge,
Gowans, Christopher W. (2014), Buddhist Moral Philosophy: An Introduction, Routledge,
Harvey, Peter (2015), Emmanuel, Steven M. (biên tập), , John Wiley & Sons,
Hirakawa, Akira (1990), A History of Indian Buddhism. From Sakyamuni to Early Mahayana, University of Hawai'i Press, :
Keown, Damien (2009), Buddhism, Sterling Publishing,
Keown, Damien (2013), , Oxford University Press,
Lopez, Donald S (1995), (PDF), Princeton University Press,
Lopez, Donald S. (2012), The Scientific Buddha: His Short and Happy Life, Yale University Press,
McMahan, David L. (2008), The Making of Buddhist Modernism, Oxford University Press,
Monier-Williams, (PDF), London: Oxford University Press, truy cập 27 Tháng mười hai năm 2008
Norman, K.R. (2003), (PDF), K.R. Norman Collected Papers II, (PDF) lưu trữ 1 Tháng Một năm 2020, truy cập 9 tháng Năm năm 2022
Raju, P. T. (1985), , State University of New York Press,
(1884), , London: Trübner
Schmidt-Leukel, Perry (2006), , Dunedin Academic Press,
Sharf, Robert H. (1995), (PDF), NUMEN, 42 (3): 228–283, :, :, (PDF) lưu trữ 12 Tháng tư năm 2019, truy cập 4 Tháng mười hai năm 2014
Sharf, Robert H. (2000), (PDF), Journal of Consciousness Studies, 7 (11–12): 267–87, (PDF) lưu trữ 13 tháng Năm năm 2013, truy cập 4 Tháng mười hai năm 2014
Trainor, Kevin (2004), , Oxford University Press,
Wallace, B. Alan (2002), “The Spectrum of Buddhist Practice in the West”, trong Prebish, Charles S.; Baumann, Martin (biên tập), , University of California Press,
Williams, Paul; Tribe, Anthony; Wynne, Alexander (2012), (ấn bản 2), Routledge,
Nguồn web[ | ]
[a] , Encyclopaedia Britannica, Quote: "Although the term Four Noble Truths is well known in English, it is a misleading translation of the Pali term Chattari-ariya-saccani (Sanskrit: Chatvari-arya-satyani), because noble (Pali: ariya; Sanskrit: arya) refers not to the truths themselves but to those who recognize and understand them. A more accurate rendering, therefore, might be “four truths for the [spiritually] noble” [...]"; [b], Encyclopædia Britannica
, Encyclopaedia Britannica, Quote: "The first truth, suffering (Pali: dukkha; Sanskrit: duhkha), is characteristic of existence in the realm of rebirth, called samsara (literally “wandering”)."
, Encyclopaedia Britannica, Quote: "The second truth is the origin (Pali and Sanskrit: samudaya) or cause of suffering, which the Buddha associated with craving or attachment in his first sermon."
. lưu trữ 26 Tháng tám năm 2018. Truy cập 29 Tháng sáu năm 2022.
^
[]
(1993), The Two Traditions of Meditation in Ancient India, Motilal Banarsidass Publishers, chapter 8
(1974), What the Buddha Taught, Grove Press
(2010), Turning the Wheel of Truth: Commentary on the Buddha's First Teaching, Shambhala.
(2002), , Amaravati Publications.
(2006), , Pariyatti Publishing.
(2009), The Truth of Suffering and the Path of Liberation, Shambhala.
(1998), The Four Noble Truths, Thorsons.
(2004), Thoughts Without A Thinker: Psychotherapy from a Buddhist Perspective. Basic Books. Kindle Edition. (Part 1 examines the four truths from a Western psychological perspective)
(1999), The Heart of the Buddha's Teaching, Three Rivers Press
(1998), Foundations of Buddhism, Oxford University Press, (Chapter 3 is a commentary of about 25 pages.)
(2001), The Story of Buddhism, HarperCollins. (pp. 42–54)